Niemal każdy kupowany przed nas przedmiot posiada jakąś metkę. Niegdyś wystarczyła jedna, jednak dziś jest ich na produktach znacznie więcej. Z jednej strony wynika to z faktu, iż współczesny konsument chce sporo wiedzieć na temat kupowanego produktu, z drugiej zaś jest związane z tym, że nowe przedmioty trafiają do różnych krajów, w związku z czym informacje na nich zawarte muszą zostać przetłumaczone na kilka języków.
O czym informują nas etykiety?
Metki na ubraniach można podzielić według kryterium rzeczowego – zawartych na nich informacji oraz formalnego – tego, z jakiego materiału zostały wykonane. Biorąc pod uwagę pierwszy podział należy wymienić etykiety informujące o: promocjach, składzie i jakości materiału, z jakiego wykonano dane ubranie, zaleceniach dotyczących czyszczenia produktu oraz jego ewentualnego prasowania. Biorąc z kolei pod uwagę to, z jakiego materiału stworzono etykiety możemy wyróżnić: etykiety kartonowe, etykiety materiałowe, etykiety drewniane oraz etykiety z tworzyw sztucznych. Na wszelkiego rodzaju produktach odzieżowych najczęściej spotyka się materiałowe metki, które są przyszyte do ubrania. Coraz częściej można jednak spotkać w sklepach także ubrania, które posiadają metki wykonane z kartonu. Takie oznaczenia na odzieży mają dwa podstawowe atuty. Przede wszystkim można je w łatwy sposób odpiąć, ponieważ są zawieszane na małych, dekoracyjnych agrafkach. Poza tym wyglądają bardzo ciekawie i rzucają się klientom w oczy. Zdarza się, że właśnie takie etykiety stają się przedmiotami kolekcjonerskimi. Kartonowe oznaczenia są coraz częściej wykonywane bardzo profesjonalnie i posiadają nie tylko logo danego sklepu lub producenta, ale także ciekawe nowoczesne grafiki.
Wszystkie nowe produkty odzieżowe muszą zostać wyposażone w szereg etykiet. Na metkach znajdziemy między innymi informacje o: materiale, z jakiego uszyto ciuch, sposobach prani i prasowania ubrania, cenie produktu i jego ewentualnej promocji. Etykiety wykonane z kartonu coraz częściej stają się przedmiotami kolekcjonerskimi.